Název města Litoměřice s věží Kalich vsazenou do písmene „M“, podtrženého vlnkou symbolizující řeku Labe, a to v barvě modré. Tak lze stručně charakterizovat logo, které je součástí kompletní proměny, jíž z hlediska grafiky Litoměřice v následujících dvou až třech letech projdou. Město Litoměřice totiž má svůj první grafický vizuál, který bude postupnými kroky implementován do celé řady oblastí.
S cílem sjednotit prezentaci Litoměřic směrem k jeho obyvatelům i turistům se v letošním roce uskutečnila soutěž organizovaná profesionální agenturou Czechdesign. Porota složená jak z odborníků věnujících se grafickému designu, agentury, ale i zástupců města určila jako vítěze soutěže litoměřickou rodačku, 26letou Evu Vopelkovou, absolventku ústecké Fakulty umění a designu UJEP. Pro vizuál zvolila písmo Urban Grotesk navržené Tomášem Brousilem a Suitcase Type Foundry.
„Město Litoměřice je plné aktivních a vstřícných lidí. Záměrně nenavazuji na původní heraldický znak laděný do rudé barvy, se kterým bych se jako občan města dnes neztotožnila. Nový vizuální styl promlouvá kombinací barev modré a okrové. Inspirací jsou jak původní barvy města (žlutá s modrou), tak hradby s řekou,“ komentuje návrh Eva Vopelková. Nedílnou součástí nové vizuální identity jsou i ilustrace. „Inspirací pro ně byly procházky městem, kdy si člověk všímá víc detailů a tvarů než města jako celku,“ doplňuje.
„Autorka, která mj. stojí i za úspěšným vizuálem oslav 800 let města, dokázala velmi dobře vystihnout a charakterizovat Litoměřice, a to jak z hlediska ztvárnění architektonických dominant města, použitých linií, piktogramů, tak i volbou barevného provedení, kdy použila modrou a zlatou,“ uvedla Eva Břeňová, vedoucí odboru komunikace, marketingu a cestovního ruchu (OKMaCR) městského úřadu.
Nové logo, budoucí propagační předměty, ale i návrhy plakátů, tiskovin, značení městských budov, uvítacích cedulí při vjezdu do města i venkovního orientačního systému – to vše již bylo představeno zastupitelům. Návrhy se setkaly s nadšením. S logem v uplynulých dnech vyjely do ulic i nové autobusy městské hromadné dopravy. Vyobrazeno bylo také na skleničkách používaných v rámci Městských slavností. Pracovníci OKMaCR už začali chystat nové propagační předměty pro příští rok. K dostání budou opět v infocentru.
Na přiložených snímcích vidíme ukázky budoucí propagace města v novém grafickém vizuálu.
PRŮBĚH UZAVŘENÉ DVOUKOLOVÉ SOUTĚŽE
V prvním kole se zúčastnilo 5 grafiků/studií: Ondřej Zámiš, Eva Vopelková, Studio Shapito / Jakub Konupka, Studio Colmo / Markéta Hanzalová a Miroslav Roubíček, Lemon Design / Štěpán Holič.
Do kola druhého postoupily 3 subjekty: Eva Vopelková, Studio Colmo / Markéta Hanzalová a Miroslav Roubíček, Lemon Design / Štěpán Holič.
Všichni účastníci v prvním i druhém kole obdrželi skicovné, vítěz pak zakázku na vypracování nové vizuální identity Litoměřic a její implementaci.
POROTA SOUTĚŽE
Nezávislá část poroty:
• Akad. soch. Libor Pisklák
• Mgr. Jana Vinšová, teoretička designu, ředitelka Czechdesign
• MgA. Pavel Frič, grafický designér
• MgA. Jiří Karásek, grafický designér
Zástupci města:
• Mgr. Karel Krejza, místostarosta
• Tomáš Sarnovský, zastupitel města
• Mgr. Milan Čigáš, tajemník městského úřadu
• Ing. Eva Břeňová, vedoucí odboru komunikace, marketingu a cestovního ruchu MěÚ
CZECHDESIGN
CZECHDESIGN je profesionální zastřešující organizace, jež se stará o rozvoj designu v České republice. Dlouhodobě prosazuje uplatňování designu v praxi a férové nastavení podmínek v designérských soutěžích. Provozuje nejčtenější webový portál o českém designu www.czechdesign.cz, podporuje a propaguje české designéry, radí firmám a institucím, jak spolupracovat s designéry, a je předním pořadatelem designérských soutěží.