Celkem 260 respondentů se v průběhu srpna a září zapojilo do ankety Zdravého města Litoměřice, jejímž cílem bylo zmapovat podmínky pro cyklisty ve městě očima občanů. Z 260 lidí jich 228 uvedlo, že vlastní kolo. Hned 21% z nich ho téměř celoročně využívá při cestě do zaměstnání nebo do školy.
Naprostá většina účastníků ankety považuje za velmi důležitou infrastrukturu pro cyklisty, jako jsou stezky nebo cyklopruhy, za důležitou pak možnost bezpečného parkování kola. Ve srovnání s tím není až tak důležité zázemí v cílovém místě (zaměstnání, škola), jako jsou sprchy nebo možnost převlečení. Naopak velmi důležité je pro 75 procent lidí jedoucích do školy nebo do zaměstnání vlastní bezpečnost.
Nejčastější odpovědí na otázku, co vás motivovalo k tomu, že jste začali na cesty po městě používat jízdní kolo, byla rychlost a flexibilita jízdního kola (176 odpovědí) a požitek z jízdy (147 odpovědí). Následovala ochrana životního prostředí, zdravotní výhody jízdy na kole a ekonomické výhody.
Přestože se cyklisté cítí být respektováni řidiči a chodci (59%), na silnicích se i přesto cítí méně bezpečně. Zkušenost s konflikty s řidiči nebo chodci má menšina cyklistů. Jako spíše špatný popisovali účastníci ankety stav infrastruktury na trase, kterou jezdívají nejčastěji.
Názorová nejednotnost se projevila v odpovědích na dotaz, zda je v Litoměřicích dostatek míst pro zaparkování kola. Zatímco 113 lidí je vcelku spokojeno, 147 spíše ne. Stojany podle nich chybí na Mírovém náměstí, ale například i u pošty nebo u většiny obchodů v centru. Za bezpečné celodenní zaparkování (uschování) kola v chystané cyklověži jsou lidé ochotni zaplatit většinou kolem 20 korun. Mnozí z nich se však domnívají, že by taková služba měla být zdarma.
Více než 80% respondentů uvedlo, že není zajištěn bezpečný průjezd mezi centrem a okraji města. Na dotaz, jak se nejčastěji pohybujete po městě, pokud nepoužíváte jízdní kolo, naprostá většina odpověděla, že pěšky (227). Pokud by se zlepšila infrastruktura a zvýšila bezpečnost na silnicích, jsou lidé ochotni ve větší míře jezdit na kole.
Výsledky ankety poslouží jako podklad pro tvorbu strategických cílů města v oblasti ekologicky šetrné dopravy.