Dva, nejpozději tři měsíce čekání. Taková doba nyní dělí Základní školu Boženy Němcové od chvíle, kdy se dozví, zda se letos dočká vybudování bezbariérového přístupu a dalších úprav. Město Litoměřice podalo na konci února žádost o dotaci ve výši 3,6 milionu korun. Částka v případě úspěšnosti pokryje 95 procent nákladů.
Pokud bude dotace schválena, stavbu město zahájí během letních prázdnin. Podle vedoucí Odboru školství, kultury, sportu a památkové péče Městského úřadu v Litoměřicích Andrey Křížové jsou v plánu rozsáhlé úpravy jak venku, tak i uvnitř školy. „Plánujeme vybudování venkovního výtahu ve dvorní části, který umožní bezbariérový přístup do všech pater školy, tedy i Varhanního sálu,“ vysvětlila vedoucí Křížová. Zpřístupnění vyšších pater i handicapovaným občanům bude obrovským přínosem. Škola pořádá právě ve Varhanním sále několik vystoupení do měsíce a například lidé na vozíčku se jich nyní nemohou účastnit, nebo jen s velkými obtížemi. „Tělesně handicapovaní občané jsou nyní odkázání na pomoc ostatních. Pokud se do sálu chtějí dostat, snažíme se jim pomoci a situaci řešíme tak, že člověka na vozíčku vyneseme až do horního patra po schodech,“ popsal nevyhovující stávající situaci ředitel školy Václav Hanč. Výtah však není jedinou plánovanou změnou. Součástí rekonstrukce bude i zřízení bezbariérového přístupu do tříd položením speciálních vstupních prahů a výstavba bezbariérového sociálního zařízení.
Městský úřad nyní kromě čekání na to, zda dotaci získá, či nikoliv, čeká výběr vhodného zhotovitele stavby. Toho bude hledat i v případě, že na dotaci nedosáhne. Jak totiž ujistila Andrea Křížová, město se nevzdá a žádost v září podá znovu.
Nápad na zřízení bezbariérového přístupu ve škole vzešel od samotných žáků. Ti nadnesli problém během zasedání školního fóra, které je pilotním projektem Zdravých měst. Žáci v něm dostávají příležitost upozornit na nedostatky, které je tíží přímo na jejich škole, či v celém městě. Způsob práce s mládeží, jaký probíhá v Litoměřicích, je vzorem i pro ostatní členy celorepublikové Národní sítě Zdravých měst. Cílem školních fór je získat pohled mladé generace na současné podmínky a budoucí rozvoj školy, kterou navštěvují. Zároveň je smyslem probouzet u dětí zájem o veřejné dění a ukázat jim, že i ony ho mohou ovlivnit.
Text: Michaela Bubeníčková