Nakládání s odpady z podnikatelských provozoven pro právnické osoby a fyzické osoby oprávněné k podnikání na základě živnostenského oprávnění
Rozhodli jste se podnikat a nevíte, jak naložit s odpadem, který vzniká při Vaší podnikatelské činnosti?
Pokud jste živnostník a podnikáte v provozovně či kanceláři, mějte na paměti, že ze zákona o odpadech máte povinnost třídit odpad a řádně nakládat i s ostatním odpadem a mít uzavřenou smlouvu se zařízením určeným pro nakládání s daným druhem a kategorií odpadu.
O jakém odpadu je řeč?
Jedná se o „běžný“ odpad. V příloze vyhlášky č. 8/2021 Sb., o Katalogu odpadů a posuzování vlastností odpadů, je zařazen do skupiny č. 20 – komunální odpady, včetně složek z odděleného sběru. Jedná se o směsný komunální odpad, papír a lepenku, plasty, sklo, kovy, bioodpad a ostatní specifické druhy odpadů vznikající při činnosti podnikatele či živnostníka.
Kde jsou stanoveny obecné povinnosti pro nakládání s odpady?
Všechny povinnosti fyzických i právnických osob v oblasti nakládání s odpady upravuje zákon č. 541/2020 Sb., o odpadech, ve znění pozdějších předpisů. Podle tohoto zákona je původcem odpadů právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba, při jejichž činnosti vznikají odpady. Všeobecné povinnosti při nakládání s odpady jsou uvedeny v § 13 a § 15 zákona o odpadech.
Co z výše uvedeného vyplývá?
Právnické osoby a podnikající fyzické osoby nesmí odkládat odpad včetně vytříděných složek do přistavených „barevných“ kontejnerů na ulicích, které slouží pro občany města. Každý podnikatel musí sám na své náklady zabezpečit a zajistit plnění všech povinností dle zákona, tedy i třídění odpadu a jeho řádné využití nebo odstranění podle výše uvedeného zákona. Pokud by podnikatel používal, resp. zneužíval, systému obce, obec může takovému původci uložit pokutu. K jednotlivým druhům odpadů je nutné vést průběžnou evidenci a doklady o předání veškerého odpadu.
V případě, že produkce odpadu přesahuje 600 kg nebezpečného odpadu nebo 100 t ostatního odpadu za kalendářní rok, je původce zároveň povinen posílat hlášení souhrnných údajů z průběžné evidence. Toto hlášení se posílá do 28. února následujícího roku prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností (ISPOP) obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností příslušnému podle místa provozovny.
Co tedy musí podnikatel udělat?
- Kontaktujte oprávněnou osobu – svozovou společnost, tj. zařízení určené pro nakládání s daným druhem a kategorií odpadu podle zákona o odpadech.
- Se zařízením uzavřete smlouvu, popř. dodatek, o odstraňování a využívání odpadu, a to zajistí přistavení odpovídajících nádob nebo si nádoby zajistíte sami.
- Vzhledem k tomu, že jste povinni podle zákona odpad třídit, musí být smluvně zajištěno předání jednotlivých složek vytříděného odpadu (směsný komunální odpad, papír, plasty, sklo, kovy, bioodpad) k dalšímu využití. Na každou složku odpadu vám pak zařízení musí vyčlenit samostatnou nádobu.
Pokud máte řádně uzavřenou smlouvu se svozovou společností na likvidaci směsného komunálního odpadu a současně i smlouvu k využití vytříděných složek, vyhnete se sankcím, které pro právnické osoby a podnikající fyzické osoby mohou dosáhnout až 1 000 000 Kč. Je tedy vhodné zvážit, zda takové riziko podstupovat. Stejná sankce hrozí i při zneužívání systému zavedeného městem. Kontrolní činnost výše uvedených způsobů nakládání s odpady (předání k odstranění a využití na základě smlouvy) provádí pověření zaměstnanci Městského úřadu Litoměřice.