Revitalizace autobusového nádraží nabírá na obrátkách

autobusakmpStavební práce na revitalizaci autobusového nádraží v Litoměřicích jsou v plném proudu. Zahájeny byly v únoru a dokončení celého díla je naplánováno na září. „V tuto chvíli stavební firma realizuje první z celkem čtyř fází projektu, jejímž hlavním cílem je výstavba provizorního autobusového nádraží ve vnitřním prostoru stávající točny," konstatoval starosta Ladislav Chlupáč. Dokončeno má být v březnu. Dále dojde k vybourání stávajícího chodníku. Očištěná betonová dlažba bude použita pro provizorní autobusové nádraží. Část stávajícího zastřešení dočasně zůstane zachována.
Úvodní fáze zahrnuje i přeložku kabelů veřejného osvětlení a kabelů ČD Telematika. Již probíhá výstavba přechodu pro chodce v ulici Ostrovní. Průjezd vozidel k autobusovému nádraží zůstane v průběhu první etapy zachován, stejně jako průchod chodců směrem od centra k vlakovému i autobusovému nádraží. Osobní a zásobovací vozy mají vjezd do ulice Ostrovní umožněn.

„V celé lokalitě je omezeno parkování. Zhruba pět parkovacích míst před hlavní budovou Českých drah dočasně využívají pouze vozidla taxislužby. Byly vymezeny koridory pro chodce v místech, kde bude stavební činnost kolidovat s pěším provozem. V místech překopů a výkopů jsou osazeny pevné zábrany proti pádu osob do výkopu," charakterizoval aktuální stav Ladislav Pošík, stavební technik odboru územního rozvoje městského úřadu.

Cestující si pomalu zvykají na provizorní značení stanovišť autobusů. O změnách jsou průběžně informováni. Byla zrušena nástupiště číslo 3 až 7 a číslo 12 a přesunuta k zatím nezrušeným nástupištím. Později dojde k rušení všech a jejich přesunu na plochu provizorního autobusového nádraží (dále jen AN). K provizorním nástupištím se lidé dostanou buď přes nádraží Českých drah, nebo z ulice Marie Pomocné, kde dojde k omezení stávajícího provozu.

Hlavním cílem druhé fáze je zprovoznění provizorního AN. Dále dojde k dokončení přechodu pro chodce, rozebrání stávající zastřešení starého AN a stavbě objektu veřejných toalet.

Nové autobusové nádraží, k němuž povede nová komunikace, bude zprovozněno až ve třetí fázi, zhruba uprostřed letních prázdnin. V této části začnou i práce na stavbě nového parkoviště.

Poslední čtvrtá fáze, kdy již bude v plném provozu nové AN, zahrnuje stavbu parkoviště pro zhruba osm desítek osobních automobilů a chodníků podél parkoviště u Penny marketu, včetně dobudování potřebné infrastruktury. Provoz autobusů bude veden po nové komunikaci do ulice Marie Pomocné. Počítáno je i se sadovými úpravami.

Nový informační systém autobusového nádraží bude instalován souběžně s probíhajícími etapami.

HARMONOGRAM PRACÍ:

1. fáze (měsíc a 20 dní): přesun stání vozů taxislužby na stávající parkoviště pro osobní auta vedle nádraží ČD, výstavba přechodu v ulici Ostrovní a první poloviny přechodu mezi nádražím ČD a ulicí Ostrovní, včetně dělícího ostrůvku, výstavba provizorního autobusového nádraží, odstranění dřevin
2. fáze (5 měsíců a 10 dní): dokončení a zprovoznění přechodu, demontáž zastřešení stávajícího nádraží, samotná výstavba nového autobusového nádraží, výstavba veřejných WC
3. fáze (20 dní): zrušení provizorního nádraží, položení kanalizace pro odvodnění parkoviště
4. fáze (2 měsíce a 10 dní): výstavba parkoviště pro osobní auta a chodníků podél parkoviště u Penny marketu, sadové úpravy

SHRNUTÍ

Nové autobusové nádraží získá tvar oválu, s vnějším obvodem tvořeným průjezdní komunikací s jednosměrným provozem a vnitřním nástupištěm pro devět odjezdových stání, dvěma průjezdními nástupišti a jedním výstupním stáním. Vznikne zde odstavná plocha pro tři autobusy, parkoviště s kolmým řazením pro 79 osobních aut a podélný parkovací pás pro 17 vozidel, přičemž prvních 5 stání bude vyhrazeno pro taxislužbu, zbylých 12 pro veřejnost.
Společný vjezd a výjezd vozidel, s napojením na ulici Marie Pomocné, zahrnuje i 2,5 metru široký středový zelený ostrůvek, přerušený místem pro přechod chodců. Před výpravní budovou bude přes ulici M. Pomocné vybudován dělený přechod do Ostrovní ulice.
Nástupiště má být zastřešené. Vzniknou zde nové toalety, instalován bude moderní informační systém. Součástí stavby je nové osvětlení celého prostoru, přeložky inženýrských sítí, nové přípojky kanalizace, vody pro veřejné WC a pozdější stavbu občerstvení. Vysazeno bude 48 stromků a řada keřů.
Na realizaci projektu vyčísleného na celkem 61,4 milionu korun získalo město Litoměřice z Regionálního operačního programu Severozápad 52,2 milionu korun, zbývající část zaplatí z vlastního rozpočtu.

autobusak2vp

autobusakvp

NAHORU